شايا صنعت
فعال صنعتي

گريتينگ چيست ؟

گريتينگ كه در زبان فارسي به عنوان درپوش از آن ياد مي شود، اين درپوش سازه اي مشبكي شكل و بسيار سخت است كه به دليل توان باربري بالا در پروژه هاي سنگين صنعتي و شهري به كار گرفته مي شود.

اين درپوش انواع مختلفي دارد و هركدام از اين زير مجموعه ها ويژگيها و كاربردهاي متنوعي دارند. در اين مطلب سعي شده است اطلاعاتي دقيق راجع به اين محصول محبوب ارائه شود.

صفحات مشبكي شكل گريتينگ به دليل مقاومت بالا و در عين حال وزن كمي كه دارند به عنوان عضوي ضروري در صنعت سنگين ياد مي شوند. از كاربردهاي اين محصول در پالايشگاه ها، نيروگاه ها، معادن، كارخانه هاي فلزي، شهرسازي و ساختمان سازي،كانال هاي آب، توري در صنعت لجستيك، كفپوش سكوهاي نفتي، قفسه، راه پله اضطراري، كفپوش و غيره مي توان نام برد.

مفهوم گريتينگ تعريف هاي متعددي دارد، در اينجا به برخي از تعاريفي كه براي اين محصول گفته شده است اشاره مي كنيم:

– عنصري كه با وجود وزن كمي كه دارد از ظرفيت باربري بالا برخوردار است.

–  يك شبكه چوبي يا فلزي كه براي بستن يا كف دهانه استفاده مي شود.

– يك پارتيشن، پوشش، يا قاب ميله يا ميله موازي

– مجموعه اي از خطوط نزديك موازي به هم يا ميله هاي حاكم بر روي يك سطح صيقلي

 

گريتينگ به زبان انگليسي (grating)

در زبان انگليسي با معادل هايي چون شبكه، پنجره و چهارچوب آهني ياد مي شود كه معني دقيق تر و جا افتاده تر آن پنجره و شبكه است.

گريتينگ در لغت به معناي شبكه و شانه عسل و به طور كلي مجموعه موازي و منظم با فواصل برابر است. زماني كه اين مجموعه ها به صورت شبكه اي بر هم عمود شوند در صنعت با عنوان  گريتينگ  از آن ها ياد مي شود.

درپوش يك مدل شبكه از جنس فولاد است كه كاربردهاي متنوعي دارد و در بخش هاي مختلف صنعتي و شهرسازي به كار گرفته مي شود و از طرفداران زيادي برخوردار است. به طور مثال درپوش انتخابي بسيار مناسب در نوع كف پوش و پله هاي كارخانه هاست و كارخانه هاي زيادي از پوشش گريتينگ به عنوان كف پوش كارخانه خود استفاده مي كنند.

در تعريفي ديگر مي توان گفت نوعي صفحه مشبك فلزي است كه با استفاده از تسمه يا ميلگرد توليد شده واين فلز مشبك به شكل شبكه هايي با فاصله برابر كنار هم قرار گرفته شده است. نوع چينش و ساختار هرنوع گريتينگ متفاوت مي باشد.

انواع گريتينگ از نظر جنس

1 – گريتينگ فلزي

اين محصول با استفاده از تسمه ها و ميلگرد هاي فولادي در ابعاد نامحدود ساخته ميشود. درپوش فلزي داراي كاربردهاي فراواني است و در برنامه هاي مختلفي مورد استفاده قرار مي گيرد.

اين محصول انتخابي ايده آل براي پروژه هايي است كه در آن از سنگرها و پله ها گرفته تا كف سازي و كف پوش استفاده مي شود. درپوش فلزي طيف وسيعي از نياز مخاطبان را پوشش مي دهد و براي اينكه از آسيب هاي محيطي در امان بماند نياز به پوششي مقاوم دارد.

براي پوشش درپوش فلزي از موادي مثل رنگ و گالوانيزه استفاده مي شود. در گريتينگ گالوانيزه، بعد از ساخت  گريتينگ بر روي آن روكشي از جنش گالوانيزه گرم  با ضخامت حدود 90 ميكرون قرار ميگيرد كه باعث ميشود در برابر خوردگي و زنگ زدگي مقاوم شود.

زماني كه اين درپوش به پوشش گالوانيزه آغشته مي شود به اين عمل اصطلاحا گالوانيزاسيون مي گويند، با انجام اين عمل مقاومت محصول به قدري افزايش پيدا مي كند كه در برابر هر نوع خوردگي در امان مي ماند و شكل اوليه خود را حفظ مي كند. اين مسئله باعث شده كه از بين انواع گريتينگ، نوع گالوانيزه آن داراي طرفداران زيادي باشد.

گريتينگ گالوانيزه يكي از مقاوم ترين انواع درپوش است كه دليل اين استقامت نوع پوشش به كار گرفته شده در آن است. از جمله كاربردهاي اين محصول مي توان به كفپوش پله، پوشش سنگر، راهروها، كفپوش، طبقه هاي اشكوب، پله هاي اضطراري و غيره است.

2 – گريتينگ كامپوزيت

گريتينگ فايبرگلاس يا همان كامپوزيت نوعي ديگر از گريتينگ است كه با توجه به متريال آن ويژگي هايي متفاوت با گريتينگ فلزي داردمهمترين مزيت اين درپوش نسبت به انواع فلزي علاوه بر برتري در خواص مكانيكي و شيميايي اين است كه نسبت به نياز و درخواست مشتري ميتوان خواص محصول نهايي را در بازه وسيعي تغيير داد.

همچنين در مكان هايي كه با توجه به شرايط محيطي مانند رطوبت يا خورندگي محيط نميتوان از گريتينگ فلزي استفاده نمود، كامپوزيت جايگزين مناسبي براي آن است. مانند صنايع غذايي ، آزمايشگاه ها، كارخانجات بهداشتي، صنايع داروسازي و  پزشكي، آشپزخانه هاي صنعتي ،موتورخانه، صنايع نفت و گاز، پالايشگاه ها، محيط هاي بهداشتي و استريل و … كاربرد دارد.

ويژگي هاي منحصر به فرد گريتينگ كامپوزيت عبارتند از:

– استقامت بالا در برابر حرارت

– استقامت بالا در برابر محيط هاي اسيدي و الكتروشيميايي

– انعطاف شكلي در برابر درخواست مشتريان

– عايق الكتريسيته و گرما

3 – گريتينگ استيل

در ابعاد مختلف و طرح هاي متنوع و براي كاربري هاي مختلف قابل طراحي و توليد ميباشد. گريتينگ استنلس استيل به ويژگي مقاومت در برابر زدگي و خوردگي و عمر بالا معروف است. اين محصول با وجود هزينه توليد نسبتا بالا طرفداران زيادي در صنعت داروسازي، شيميايي و غذايي، آشپزخانه هاي صنعتي، مخازن، نگهداري شير، درپوش، كفشور، صافي و … دارد. دليل اين موضوع را مي توان مقاومت بالاي گريتينگ استيل در فضاي هاي اسيدي و بسيار مرطوب است. اين محصول همچنين زيبايي منحصر به فردي دارد و در محيط هايي كه زيبايي بصري اولويت است به كار گرفته مي شود.

همانطور كه پيش از آن گفته شد براي مقاوم سازي گريتينگ فلزي از نوعي پوشش استفاده مي شود كه به آن خاصيت ضدرنگ مي دهد. اما چگونه است كه گريتينگ استيل به صورت طبيعي و بدون روپوش خاصيت ضدزنگ را دارد؟ پاسخ اين سوال را مي توان در آلياژهاي استفاده شده در اين محصول جستجو كرد كه شامل درصدي از كروم و آهن است. گريتينگ استيل حتي اين ويژگي را دارد كه جذب آهن ربا نشود و دليل تمام اين شگفتي ها استفاده از نوعي خاص از ورق استيل است كه آن 304 مي باشد.

4- گريتينگ چدني

اين نوع درپوش از جنس چدن داكتيل توليد ميشود و به نوعي محكم ترين گريتينگ براي استفاده در فضاهايي با تردد بالاي خودرو و يا پيست اسب سواري و … محسوب مي شود. گريتينگ چدني انتخابي مناسب براي درپوش روي كانال آب يا كانيوو هاي حاشيه خيابان ها ، رمپ پاركينگ ساختمان هاي مختلف و محوطه كارخانجات و فضاهاي مختلف ديگر به حساب مي آيد. اين محصول به دليل هزينه قالب بسيار بالا در ابعاد محدودي توليد ميشود و ابعاد آن معمولا درطول هاي 50 سانتي متر و عرض هاي 13 تا 20 سانتي متر مي باشد. نكته مهم درباره گريتينگ چدن كلاس وزني آن مي باشد كه براي محيط هايي با تردد بالاي خودرو حتما بايد كلاس وزني آن عدد 25 تن يا 40 تن باشد.

5- گريتينگ آلومينيوم

اين محصول از انواع صفحات مشبك موجود در بازار مي باشد كه در مواردي به كار مي رود كه كاهش وزن و كيفيت بالا مطرح مي باشد. گريتينگ آلومينيوم در مكان هايي با قابليت خورندگي بالاي قطعات مورد استفاده قرار مي گيرد.  آلومينيوم در مقابل رطوبت بسيار مقاوم مي باشد و نسبت به ساير فلزات از مقاومت بسيار بالايي برخوردار مي باشد. اين محصول به خاطر داشتن ساختاري مناسب داراي جذب آلودگي بسيار كم نسبت به آهن و ساير مواد اوليه ديگر در ساخت محصولات گريتينگ است.

6- گريتينگ مضرس

گريتينگ مضرس از نظر ظاهري به گريتينگ هاي آجدار و دندانه دار گفته مي شود كه همين باعث مي شود لغزندگي سطوح را كاهش دهند. اين گريتينگ در محيط هايي كه ممكن است به دليل وجود رطوبت، روغن يا … لغزنده باشند به كار مي رود و سطح آج دار و دندانه دار آن باعث مي شود خطر احتمالي لغزيدن كاهش يابد و محيطي امن براي افراد در آن محيط فراهم شود. اين گريتينگ در محيط هاي پر رفت و آمد كه عوامل جوي باعث لغزندگي آن مي شوند، مورد استفاده قرار مي گيرد تا كساني كه در آن محيط رفت و آمد مي كنند دچار آسيب ديدگي نشوند. هر مكاني كه سطوح روغني داشته باشد مثل برخي از كارخانه ها، براي جلوگيري از لغزندگي و ايجاد اصطكاك، گريتينگ مضرس يا دندانه دار را انتخاب مي كنند.

انواع گريتينگ از نظر ساختاري

شبكه فولادي از نوع تسمه در تسمه

شبكه فولادي از نوع تسمه در نيم تسمه

شبكه فولادي از نوع تسمه در ميلگرد

شبكه فولادي از نوع تسمه در 4پهلوي تابيده

لازم به ذكر است گريتينگ تسمه در ميلگرد از آن جايي كه بازه ي زماني توليد آن كوتاه تر است طرفداران مخصوص به خود دارد.

مشخصات فني گريتينگ

اين درپوش شامل چند عضو اصلي مي باشد كه هر يك از آن ها نقشي در پيكره درپوش بر عهده دارند. اين اجزا شامل موارد زير مي باشند:

تسمه ي باربر: وظيفه ي تحمل بار را دارد.

رابط ها: وظيفه ي آن محافظت از چشمه گريتينگ است.

چشمه: فضاي بين باربر و رابط است.

وزن گريتينگ

وزن درپوش يكي از مشخصاتي است كه به صورت مستقيم بر روي قيمت و تصميم خريدار تاثير مي گذارد. اين مسئله به عوامل متقاوتي بستگي دارد مثلا هرچه ضخامت و ارتفاع تسمه باربر بيش تر باشد، وزن اين محصول بالا تر است و در پي آن قيمت درپوش افزايش مي يابد.

فرآيند ساخت گريتينگ

فرآيند توليد گريتينگ هاي فلزي به دو روش ذيل انجام مي شود :

روش اول : توليد با روش جوش CO2

روش دوم : توليد با روش الكتروفورج يا ماشيني

توليد با روش جوش CO2

سازنده اين محصول كه حتما فردي داراي تجربه و مهارت است، كليه مراحل توليد اين محصول را از مرحله برش تسمه ها و ميلگردهاي درپوش، پانچ تسمه هاي گريتينگ، مونتاژ درپوش و در نهايت جوشكاري را با جوش co2 و با ماشين آلات مجهز انجام مي دهد. نكته اي كه در اين فرايند اهميت دارد اين مي باشد كه گريتينگ با كيفيت جوش بخورد و بعد از جوش ايرادي نداشته باشد.

توليد با روش الكتروفورج يا ماشيني

اين روش نسبت به روش جوش CO2 بروزتر مي باشد. يكي از محدوديت هايي كه در روش توليد درپوش بصورت الكتروفورج وجود دارد اين است كه در ايران تنها بصورت تسمه در چهار پهلوي تابيده توليد مي شود.

گروه صنعتي ايران درين دارنده خدمات مشاوره انواع گريتينگ ، فرآيند توليد گريتينگ اين افتخار را دارد كه با بررسي دقيق و كنترل هاي پيوسته كارشناسان، به دنبال ارائه محصولات گريتينگ مناسب به سفارش دهندگان خود باشد. لازم است بدانيد كه الكتروفورج جديدترين تكنولوژي در توليد گريتينگ مي باشد و يك روش كاملا پيشرفته مكانيكي است.

مزيت هاي روش الكتروفورج نسبت به روش جوش

– وزن كم نسبت به روش قديمي

– مقاومت باربري تا 30% در اين روش بيشتر است

– نداشتن خوردگي و ترك نسبت به فرآيند اتصال قديمي (جوش Co2)

– گالوانيزاسيون بهتر و جلوگيري از خوردگي و زنگ زدگي در نقاط اتصال در طول زمان

– بدليل يكنواخت بودن تمامي نقاط اتصال داراي خلل و فرج نيست

 

 

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۱ خرداد ۱۴۰۱ ] [ ۰۹:۱۹:۴۸ ] [ admin ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی